یادداشتهایی از صابر آقایی

امیرالمومنین علی(ع): علم را با نوشتن در بند کشید.
شاید آنچه در این وبلاگ می آید، در گذر زمان قطره ی آبی باشد برای رفع عطش آیندگانی که به حضور در برهه ی زمانی ما حسرت می خورند. هرچند اکنون خود در این معرکه نتوانم آنچنان که بایست قدر بدانم اما با یک "یاعلی" شروع می کنم...
24 بهمن ماه 93

آخرین نظرات

به اتفاق دیگر دوستان و به نیابت از شهدای گمنام تازه مدفون شده در پارک بهاران میبد در همایش عظیم راهپیمایی مسیر ولایت تا عشق شرکت کردیم.

مدت 48 ساعته پیاده روی را طی کردیم و به کربلا رسیدیم. پس از استقرار و کمی استراحت راهی حرم شدیم. برخی از دوستان بنابر نظر و عقیده خود، زیارت کربلا را از حرم آقا ابوالفضل(ع) شروع کردند و با اذن گرفتن به حرم امام حسین(ع) مشرف شدند. اما بنده دلم راضی نشد زیارت امام را تعقیب بیاندازم و به حرم امام حسین(ع) شتافتم.

پس از آن وقتی به حرم حضرت ابوالفضل(ع) رسیدم کتابچه دعا را باز کردم و زیارتنامه ها را با معنی خواندم. به انتهای کتابچه دعا که رسیدم به نام چند تن از علما و سادات مدفون در حرم ابالفضل(ع) برخوردم. اسامی هشت تن از علما را ذکر کرده بود که دونفر از آنها میبدی بودند: حاج سید محمدبن محسن زنجانی، شیخ علی بن زین العابدین بارجینی، شیخ علی اکبر یزدی بفرویی، سیدکاظم بهبهانی، سید عبدلله کشمیری، شیخ ملاعلی یزدی(سیبویه)، ملا عباس اخفش، شیخ کاظم الهر.

برایم خیلی مسرت بخش بود از اینکه نام شیخ علی مقدس بارجینی حایری و شیخ علی اکبر بفرویی را در این مکان شریف  مشاهده کردم. البته قبلا تا حدودی با این علمای بزرگ آشناییت داشتم اما از مدفن آنها که اینقدر به مضجع شریف حضرت ابوالفضل(ع) نزدیک است اطلاعی نداشتم.

اکنون مختصری از زندگینامه این علما را با یک جستجو در اینترنت یافتم که در ذیل منظور می کنم:

سیدعبدالرزاق مقرم در کتاب خود (قمر بنی هاشم) به بررسی دفن شدگان حرم حضرت عباس(ع) پرداخته، در این باره می گوید: از جمله این بزرگان می‌توان از کسانی یاد کرد که علامه آقا بزرگ در کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه، (ج2، ص 323) نامبرده است. آنجا که میگوید: شیخ علی بن زین العابدین بارجینی یزدی حائری، صاحب کتاب الزام الناصب من احوال الغائب در حرم حضرت عباس(ع) به خاک سپرده شده است.

و نیز علامه شیخ علی اکبر یزدی بفروئی در فراخنایی که در مقابل حرم است،‌ به خاک سپرده شده است.

حاج شیخ علی مقدس بارجینی حائری

پدرش ایشان شیخ زین‌العابدین بارجینی یزدی بودند که حاج شیخ علی نیز تحصیلات خود را نزد ایشان آغاز کردند.

آیت الله حاج شیخ علی مقدس بارجینی، تحصیلات خود را در کودکی نزد پدر در زادگاه خود آغاز کرد. وی در شهر میبد ادامه تحصیل داد و برای تکمیل تحصیلات علوم دینی، رهسپار حوزه‏های علمیه کربلا و نجف شد. وی مدارج علمی را نزد استادان حوزه های علمیه کربلا و نجف طی کرد و به مقام اجتهاد دست یافت. استادان وی علاوه بر پدرش شیخ زین‌العابدین بارجینی یزدی عبارتند از:

  1. سید زین العابدین طباطبائی حایری، فرزند صاحب ریاض
  2. شیخ زین العابدین بن مسلم مازندرانی (متوفی ۱۳۰۹ ق)
  3. میرزا محمدحسین حسینی مرعشی شهرستانی حایری
  4. فاضل اردکانی، رئیس حوزة علمیة کربلا. حاج شیخ علی مقدس بارجینی حایری در کربلا علاوه بر تحصیل و پژوهش، به تدریس و پرورش شاگردان پرداخت.

شاگردان وی عبارتند از: شیخ نظر علی بن اسماعیل کرمانی واعظ (متوفی ۱۳۴۸ق) که کتاب‌های «أنیس الأنام»، «أنیس الاولاد» و «انیس النفس» از آثار اوست./شیخ محمد کوفی (متوفی۱۳۴۰ق)/ شیخ احمد مازندرانی (متوفی۱۳۷۶ق)/ شیخ جعفر رشتی (متوفی۱۳۹۷ق)/ سید حسن طباطبایی (متوفی۱۳۵۸ق)/ شیخ علی اکبر سیبویه (متوفی۱۳۶۳ق)/سید سبط الحسین لکنهوی (متوفی۱۳۶۷ق)/ سید عبدالله متوسلی (متوفی۱۳۵۳ق)/ سید عبدالمجید شیرازی حایری (متوفی ۱۳۵۶ق)/ سید محمد کاشانی (متوفی۱۳۵۳ق)/ شیخ محمد فارس (متوفی۱۳۶۱ق)/ شیخ محمد اردکانی (متوفی۱۳۸۱ق)/سید محمد میبدی (متوفی۱۴۰۲ق)/شیخ محمدباقر مازندرانی (متوفی۱۳۷۰ق)/سید محمدحسین اسلمی (متوفی۱۳۵۹ق)

فعالیت علمی و اجتماعی

ایشان در مسجد یا کتابخانه خویش، به قضاوت می‌پرداخت و پاسخگوی پرسش های شرعی مردم بود. ایشان همچنین کتابخانه ای داشتند که برای استفاده عموم دری از آن به بیرون منزل باز کرده بودند.

تالیفات

الزام الناصب فی إثبات الحجّة الغائب عجل الله تعالی فرجه الشریف‏/السعادة الابدیة فی الأخبار العددیة/روح السعادة فی الأخبار المرویة عن السادة؛ خلاصة کتاب قبلی است و در بیست «ثمره» دربردارنده اخبار المفردة، الثنائیة، الثلاثیة، الرباعیة و... در موضوعات مختلف است. این کتاب در زمان حیات نویسنده چاپ شده است.

بحرالغموم: مقتل سیدالشهداء علیه السلام به زبان فارسی است./تواریخ الأنبیاء والأئمة الی الحجة المنتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف/تبصرة المتهجدین: اصول و فروع دین، فارسی. این کتاب با عنوان «تبصرة المتهجدین فی آداب صلوة اللیل» در سال۱۳۳۱ق. چاپ شده است./حدائق الجنان این کتاب یک مجموعه ۱۸ جلدی است./منظومة فی الفقه که از بحث طهارت تا زکات است.

وفات

سال 1333 ه.ق.

مدفن

کربلا - حرم حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام نزدیک پای مبارک آن حضرت.

منابع

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۱
صابر آقایی میبدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">